zondag 20 februari 2011

Rechtse kerk versus de linkse

In mijn kennissenkring weet ik vaak niet eens wat men stemt.
Alleen tijdens verkiezingen komt het dan soms, maar dan ook slechts heel soms,  naar buiten
waar iemand net toevallig op gestemd heeft.
Gek genoeg ben ik die informatie een paar weken later alweer vergeten.
Als ik terugkijk op de buurten waar ik vroeger gewoond heb, weet ik zeker dat driekwart van
de buren van destijds nu op de pvv zouden stemmen.
Maakt dat ze met terugwerkende kracht tot nare mensen?

Buren met wie je geen praatje zou willen maken? Buren bij wie je niet zou aankloppen als je ze nodig had?
Ook van mijn huidige buren heb ik een donkerbruin vermoedingkje dat er een paar op de pvv stemmen.
Ze zijn me er niet minder aardig of betrouwbaar om.

Wat een verschil met de blogwereld of in elk geval hier op vkblog.
Waar men opgedeeld is in linksstemmers of rechtsstemmers. Waar de rechtsstemmers met wantrouwen bejegend worden. En waar de linksstemmers door de rechtsstemmers gestalkt en lastig gevallen worden met grove en beledigende taal.
Andersom gebeurt ook. Wie er ooit mee begonnen is, geen idee, daarvoor kom ik hier ook maar net kijken. Maar het is wel een opvallend en schrijnend verschil met de buitenwereld, die veel toleranter en menselijker is dan de blogwereld.

Heeft dat alles ook een doel?
Er wordt beweerd dat door discussies men elkaar nader kan komen. Dat zou ik graag willen geloven.
Maar geldt dat ook voor discussies on repeat, over and over again?

Voor discussies waar men geen rekening houdt met de sociale omgangscodes?
Nee...ik heb het idee, dat door de discussies hier op het vkblog links en rechts steeds meer tegenover elkaar komen te staan.
Toch zou dat anders kunnen. Hoe weet ik niet.
-Regels voor de discussie/debat waar iedereen zich aan moet houden?
-Iets anders?


Ophouden met praten met elkaar is in elk geval geen optie.
Wat dan wel?
Waarom kunnen we elkaar op het net niet aardig vinden en in het echte leven wel?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten