zondag 20 februari 2011

Herre´s machtsmisbruik

Hoog torende ze boven ons uit.
De oogjes halfgeloken hield ze ons in de gaten.
Ze was geirriteerd en dat zag je.

Haar staart zwiepte, haar lig houding verre van ontspannen.
Kitty wist niet, dat Herre klaar met haar was voor vandaag.

Hij had zijn lol gehad en nu was het tijd voor het acht uur journaal.
En al had ik geen staart, ook mijn houding was niet zoals je dat graag had op dit tijdstip.

De afwas was eindelijk gedaan en er was heerlijk gegeten.
Ik had voor vandaag een stoofpot gemaakt van lamsvlees en ingelegde citroen.
Hij had zoals gewoonlijk gesmuld en gezegd dat ik fantastisch kookte.
Kitty had een stukje lamsvlees gekregen, maar zij had duidelijk niet hetzelfde oordeel. Nadat ze van een afstandje eraan had geroken, draaide ze zich om en ging zich wassen aan de andere kant van de woonkamer.
Herre was rood aangelopen en had Rotkat geroepen.
Toen had hij mij boos aangekeken en gevraagd hoe ik het in mijn hoofd haalde om dat luxe stukje vlees aan de kat te voeren.

Zowel de kat als ik hadden wijselijk gezwegen.
Maar voor beiden was de maat vol.


Dat besef kwam tijdens het acht uur journaal. Herre zat onderuit gezakt met zijn kop koffie en becommentarieerde de topics die langskwamen.
Waarom had hij een leuke avond terwijl wij tweeen ons opvraten van de zenuwen?
En waarom moest dit elke dag zo gaan?
Nadat ik opnieuw een blik op gespannen Kitty had geworpen, draaide ik me om naar Herre.
"Kijk toch eens naar haar! Zie je niet dat ze alweer van slag is door jouw getreiter? Het gezwiep houdt niet op. Ik maak me zorgen om haar."

Herre begon te lachen en vroeg mij of hij alsjeblieft even het nieuws mocht zien.
De wereld draaide niet enkel om Kitty.











copyright by assyke
18 okt. 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten